Nieuws
Geplaatst op: 18-08-2023 om 09:34 uur
Laatst gewijzigd op: 18-08-2023 om 09:40 uur

Column Altijd in actie

Als Directeur Publieke Gezondheid Kennemerland ben ik vanuit de GGD ook verantwoordelijk voor de ambulancezorg en bestuurder van de Regionale Ambulancevoorziening Kennemerland. Om strategische beslissingen te kunnen nemen vind ik het belangrijk dat je goed zicht hebt op hetgeen waarover je beslist. Ik reed daarom onlangs een dag mee met een ervaren ambulancechauffeur en -verpleegkundige. Dit zal zeker niet de laatste keer zijn.

Onze professionele hulpverleners staan dag en nacht klaar om snel te reageren op allerlei noodsituaties. Of het nu gaat om medische assistentie, vervoer van en naar ziekenhuizen of acute hulp ter plaatse. Ons ambulanceteam heeft de kennis en ervaring om te handelen. Daar scholen zij zich ook constant voor bij.

'Ziekenhuis op wielen'

Ambulancezorg is van alle tijden en heeft zich ontwikkeld van een eenvoudig houten vervoermiddel tot een moderne state-of-the-art-voorziening. Sommigen noemen het een klein ziekenhuis op wielen. Het doel is, en is in het verleden ook altijd geweest, zieken en gewonden de best mogelijke zorg te geven. Dat doen we natuurlijk op een zo rustig mogelijke manier. Er komt veel af op de medewerkers van de ambulance. Het werk verandert continu. Je zult begrijpen dat deze mensen soms heftige dingen meemaken. Gelukkig zien we ook dat het werk dat zij verrichten bijzonder goed gewaardeerd wordt. Onze toegewijde medewerkers zijn er niet alleen om onze fysieke gezondheid te ondersteunen, maar ook om gemoedsrust en vertrouwen te bieden in tijden van nood. Daarbij worden ze ondersteund door hun collega’s op de meldkamer die het eerste contact met de beller hebben.

Meldkamer

Tijdens mijn meeloop dag zag ik dat een ambulanceverpleegkundige alert blijft op signalen en niet te snel een diagnose stelt of, zoals jij en ik misschien zouden doen; oordeelt. Iemand belt niet voor niets 112. Om te voorkomen dat dat wel gebeurt stellen de centralisten op de meldkamer de beller vragen. Zo kan de aandacht uitgaan naar de patiënt. Het viel mij op hoeveel goede tips de collega’s gaven. Een tip die mij is bijgebleven is het bellen van de spoedlijn van de huisartsen. Mooi was de rust die de collega’s uitstraalden. Van mijn eigen ouders weet ik hoe het schrikken kan zijn als een ambulance nodig is. Dan is iemand die vakkundig te werk gaat en uitleg geeft belangrijk. Kortom: reden genoeg om de ambulances altijd de ruimte te geven als ze op weg zijn naar een patiënt, zodat zij ook die dag weer verschil kunnen maken.