Nieuws
Geplaatst op: 17-12-2021 om 10:40 uur
Laatst gewijzigd op: 21-12-2021 om 19:05 uur

Vragen over de boosterprik

We merken dat er veel dezelfde vragen binnenkomen over de boosterprik. Met dit bericht hopen we de vragen weg te nemen.

Veel mensen hebben bijvoorbeeld de uitnodigingsbrief nog niet ontvangen en vragen zich af wanneer deze komt. Ook zijn er veel mensen die bij het maken van de online afspraak alleen vaccinatielocaties ver weg zien en geen opties dichtbij huis. GGD Kennemerland kan beide problemen op dit moment helaas niet oplossen. 

GGD Kennemerland verstuurt de uitnodigingsbrieven niet

GGD Kennemerland verstuurt namelijk geen uitnodigingsbrieven, dat doet het RIVM. Wij hebben daarom geen invloed op wanneer de brieven bezorgd worden. Wij merken inderdaad dat het soms enkele weken kan duren voordat je de brief thuis hebt. Je hebt deze brief nodig als je telefonisch een afspraak zou willen maken. Maar vanaf het moment dat jouw jaartal aan de beurt is kun je al wel een online afspraak maken via www.coronavaccinatie-afspraak.nl. Dit raden we je dan ook van harte aan. 

Boosterprik niet altijd in de regio

Als je online een afspraak maakt voor een boostervaccin, geef je een postcode op. Dit kan een willekeurige postcode zijn (woongebied, werkadres etc.) Elke Nederlander kan overal terecht. Als je inlogt krijg je, op basis van de reisafstand, drie locaties te zien waar het mogelijk is een afspraak te maken. Dit zijn de locaties waar je het snelst terecht kunt.

Als VWS een leeftijdsjaar of een bijzondere doelgroep oproept, zetten de GGD’en voldoende 'sloten' open waarop mensen afspraken kunnen maken. Dat luistert nauw. Heeft een regio veel capaciteit en zet ze alle 'sloten' meteen open, dan stromen mensen uit heel Nederland toe. Dat kan betekenen dat de voor jou gewenste locatie vol zit en dat je alleen in een andere regio terecht kan.

Log eventueel meerdere keren in

Soms, als je een tweede keer inlogt, zie je weer andere locaties, dus we raden je aan om dat te proberen. Log eventueel meerdere keren opnieuw in. Dan zie je mogelijk wél een locatie bij jou in de buurt waar je graag geprikt wordt. Houd er rekening mee dat het dan misschien langer duurt voordat je terecht kunt.

Mobiel? Maak je afspraak bij P4 Schiphol

Wij begrijpen dat het, zeker voor oudere mensen, lastig is om te moeten reizen naar een vaccinatielocatie buiten de regio. GGD Kennemerland vaccineert op vier locaties, waarvan P4 bij Schiphol de grootste is. Om minder mobiele inwoners de gelegenheid te geven een prik dichtbij huis te halen, zijn ook locaties in IJmuiden, Velsen-Noord en Haarlem geopend. Alle locaties hebben te maken met een maximale capaciteit. We roepen daarom alle mobiele inwoners op om bij voorkeur voor onze XL-locatie bij Schiphol te kiezen, zodat de overige locaties bereikbaar blijven voor de mensen die dichtbij huis gevaccineerd moeten worden.

De beschikbaarheid van locaties wordt continue gemonitord

Het ministerie van VWS en de landelijke GGD maken de planning. Alle 25 GGD’en in Nederland moeten zorgen voor locaties en personeel. De opdracht wordt verdeeld naar rato van het aantal inwoners per geboortejaar of per doelgroep per GGD regio. Zo weet elke regio hoeveel boosterprikken de komende weken gezet moeten worden.

VWS en de landelijke GGD houden voortdurend in de gaten hoe het inplannen van afspraken verloopt en sturen bij zodat de mogelijkheid om een afspraak te maken gelijkmatig over het land is verdeeld. Het kan daarom zijn dat het op een bepaald moment niet lukt een afspraak voor een boosterprik in de eigen regio te maken en later op de dag of in de week wel.

Het afsprakenportaal en afsprakennummer is landelijk

Het afsprakenportaal, evenals het afsprakennummer is landelijk en dus niet van GGD Kennemerland. Daarom kunnen wij geen invloed uitoefenen op de beschikbaarheid van de locaties die je krijgt bij het maken van de afspraak. We hopen dat je snel een goede locatie kunt vinden om de afspraak te maken.

Vraag hulp als je minder digitaal vaardig bent

We raden je aan om zoveel mogelijk online de afspraak te maken. Dit gaat sneller dan telefonisch en voorkomt dat het callcenter overbelast raakt. Ben je zelf niet digitaal vaardig? Vraag dan hulp aan familie, buren, vrienden of de bibliotheek. Ook is er een uitlegfilm die stap voor stap helpt om de afspraak zelf online te maken. Bekijk de uitlegfilm.

Meer info over vaccineren

ggdkennemerland.nl/coronavaccin